Canvi de paradigma a les aules per la intel·ligència artificial
El Govern d’Andorra ha presentat un Pla integral per al bon ús de la tecnologia a l’educació, que marca un canvi en la manera com els centres educatius gestionaran la intel·ligència artificial (IA) i altres eines digitals. Davant l’ús creixent d’eines com ChatGPT per part dels alumnes, el Govern vol canviar el model d’avaluació per fomentar l’esperit crític, la capacitat d’anàlisi i la creativitat.
“És un altre tipus de relació dins l’aula”, ha asseverat el ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró. El ministre ho ha exemplificat dient que si un professor demana als seus alumnes que facin un resum d’un llibre, la IA és molt fàcil que faci “aquesta feina i amb molta solvència”. Per això el titular d’Educació ha articulat que si el docent vol que els joves es llegeixin el llibre “haurà de buscar nous camins”, com pot ser demanar a l’alumne si la IA ha fet un bon resum de l’exemplar.
Així doncs, en lloc de penalitzar l’ús d’aquestes eines, es buscarà que els estudiants sàpiguen emprar-les amb criteri i per al desenvolupament personal i acadèmic.
Segons ha explicat Xavier Campuzano, director del departament d’Ensenyament Superior, Recerca i Innovació Tecnològica, l’objectiu és preparar els estudiants per a un entorn laboral on la tecnologia i la IA són cada vegada més presents, assegurant que siguin competents en la seva utilització.
Aquesta adaptació inclou la incorporació de les competències digitals al currículum i la promoció del pensament computacional com a base de l’educació tecnològica. Campuzano ha explicat la nova relació que mantindrà la docència, en aquest sentit, amb la intel·ligència artificial.
S’instruirà en aquest àmbit, però també es farà des d’una vessant “mediàtica i d’impactes mediàtics” perquè els alumnes “puguin diferenciar” l’arribada d’informació o desinformació produïda per la intel·ligència artificial.
El pla també preveu substituir els iPads per Chromebooks a partir del curs vinent per oferir als estudiants una experiència més ajustada al mercat laboral, i perquè aquests dispositius permetran una major supervisió de l’ús que en fan els alumnes. A més, per prevenir els riscos de salut associats a l’exposició prolongada a les pantalles, el Govern està treballant amb Andorra Telecom i el ministeri de Salut per establir límits de temps d’ús dels dispositius a les aules, respectant les recomanacions de l’OMS.
Les escoles tindran flexibilitat per implementar aquestes mesures dins de les directrius generals establertes pel ministeri, i es proporcionarà formació específica a les famílies per orientar-les en l’ús de jocs i aplicacions educatives. El pla, amb una inversió prevista de 100.000 euros anuals, suposa un dels projectes centrals del ministeri per al desenvolupament de l’educació digital i la millora del sistema educatiu del país.