menu Home
Successos

Andorra, clau en una macrooperació internacional que destapa 200 milions de la Cosa Nostra

Ràdio Valira | 28 de maig de 2026

La Policia d’Andorra va iniciar el 2024 una investigació que ha acabat convertint-se en una de les macrooperacions internacionals més importants dels darrers anys contra el blanqueig de capitals de la màfia siciliana Cosa Nostra. L’operació, coordinada amb la Guardia di Finanza italiana i posteriorment amb la Policia Nacional espanyola, ha permès aflorar més de 200 milions d’euros vinculats a l’entorn del difunt capo mafiós Matteo Messina Denaro.

La investigació va començar arran del seguiment d’una dona resident al Principat, exparella d’un dels homes de confiança d’un dels principals líders de la màfia italiana. Els experts de la unitat d’Investigació Criminal Economicofinancera van detectar moviments sospitosos vinculats a comptes bancaris oberts a Andorra i a una societat instrumental panamenya. El cas es va judicialitzar i les autoritats italianes van ser informades dels descobriments.

A partir d’aquí es va desplegar una operació internacional que ha implicat Andorra, Itàlia i Espanya, així com altres jurisdiccions com Luxemburg, Suïssa, el Líban, Mònaco, Gibraltar, les Illes Caiman, el Marroc o Anglaterra. Els investigadors sostenen que la xarxa servia per canalitzar i blanquejar capitals procedents principalment del narcotràfic mitjançant inversions en sectors com l’energia eòlica, la construcció, el turisme o la distribució alimentària.

Les autoritats italianes han anunciat aquest dijous la confiscació de béns, societats i actius financers per valor superior als 200 milions d’euros. Tot i que inicialment no havia transcendit quin era el paper concret d’Andorra dins de l’operació, fonts policials han confirmat que la investigació iniciada al Principat va ser determinant per reconstruir part de la fortuna amagada de Messina Denaro i del seu entorn.

La dona investigada va residir a Andorra durant 17 anys mantenint un perfil discret fins que el 2024 es va traslladar a Espanya, on vivia el fill que tenia amb el lloctinent mafiós. Aquest dimecres tots tres van ser detinguts: la dona i el fill a Màlaga i el dirigent mafiós a Palerm.

Matteo Messina Denaro, considerat un dels caps més influents i violents de la Cosa Nostra, va romandre fugitiu durant tres dècades fins a la seva detenció el gener del 2023. Condemnat a múltiples cadenes perpètues per assassinats i atemptats mafiosos, va morir aquell mateix any a la presó. Diverses estimacions situen la fortuna acumulada per ell i els seus testaferros al voltant dels 4.000 milions d’euros.




  • cover play_circle_filled

    Ràdio Valira
    La ràdio d'aquí

  • play_circle_filled

    RAC1
    Andorra

play_arrow skip_previous skip_next volume_down
playlist_play