Un 89% dels excursionistes recomana Andorra com a destí de compres

Els preus són el factor clau que marca la diferència entre excursionistes i turistes a l’hora de recomanar Andorra com a destinació de compres. Aquesta és una de les principals conclusions de la quarta onada de l’Observatori del Comerç, impulsat per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra, que ha analitzat els hàbits de consum dels visitants entre desembre del 2024 i abril del 2025.
Els excursionistes, més sensibles al preu i habituals del país, visiten Andorra gairebé set vegades l’any i valoren especialment la relació qualitat-preu, destacant productes com el tabac, la perfumeria, l’alimentació i les begudes alcohòliques.
La despesa mitjana per persona al dia en compres també revela una diferència, ja que els excursionistes gasten més. Els turistes desembutxaquen uns 112 euros, en canvi, els turistes 74 euros al dia. Segons el director de l’AR+I, Joan Micó, els espanyols solen emportar-se peces de vestimenta, després perfumeria, tabacs, alimentació o parafarmàcia, però “en principi està més repartit”.
Concretament els excursionistes es concentren especialment al Pas de la Casa, on les compres s’han incrementat de manera significativa aquest hivern.
En canvi, els turistes, que hi venen per estades més llargues però menys freqüents, gasten menys i entenen el comerç com una part més de l’experiència turística. Compren preferentment moda no esportiva, perfumeria i tabac, i donen més importància a aspectes com la qualitat, l’atenció rebuda, la seguretat i l’estètica urbana que al preu final.
Malgrat aquestes diferències, Micó ha explicat que un 89% dels enquestats recomanaria Andorra com a destinació de compres, amb un èmfasi més alt entre els excursionistes. “Els motius pels quals recomanarien Andorra com a destí de compres sobretot és pels preus, per l’oferta variada, per l’entorn, la tranquil·litat i la seguretat. Dintre dels que diuen que no ho recomanarien, la principal motivació són els preus, amb diferència”, ha afirmat Micó.
El comerç es manté així com un dels principals motors de dinamització del país, amb capacitat d’atracció i fidelització sostinguda dels visitants.