No hi haurà vols a Palma a l’estiu
“Hem arribat a la conclusió que és massa arriscat, que no es podrien fer els paquets necessaris per vendre aquests vols amb totes garanties”. D’aquesta manera ha confirmat el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, que els vols a Palma no es duran a terme aquest estiu. Forné ha remarcat, però, que es treballa perquè de cara a la tardor sí que hi hagi aquesta connexió aèria des de l’aeroport de la Seu i que tinguin “una certa continuïtat”, de tal manera que es facin també a l’hivern i a l’estiu vinent. El secretari d’Estat de Transports i Mobilitat ha reiterat que els diners que s’han pogut ‘estalviar’ aquest any pel fet que els vols a Palma hagin tingut un cost zero faran que aquesta partida es destini a cobrir els vols de la tardor i es pensa que els de l’hivern es puguin autofinançar amb l’explotació que faci la companyia que els operi. De cara a l’estiu 2025 ha “assegurat” que hi haurà “la dotació pressupostària” perquè es puguin fer els vols i el que faltaria definir és si també hi haurà aquests vols a la primavera, una qüestió que s’haurà d’acabar de definir dins el concurs que es tiri endavant.
Així, Forné ha manifestat, en les declaracions posteriors a la seva compareixença al davant de la comissió legislativa d’Economia, que de cara a aquest estiu, “amb tan poca antelació” les companyies ja tenen les reserves de les aeronaus i que només podien oferir avions en algun dia concret, però que van “convenir” amb el ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres “que no era convenient” aquesta solució. Per tant, la intenció és que a la tardor ja es puguin operar una línia regular que continuï a l’hivern i que es faci també a l’estiu i està per decidir quina pot ser la proposta de cara a la primavera. Quant al fet que aquesta proposta ha de ser interessant tant a Andorra com a les illes Balears, Forné ha posat en relleu que l’executiu té “l”interès de promocionar l’aeroport de la Seu” per dinamitzar tant aquesta infraestructura “com la zona” i que hi hagi “línies que es vagin consolidant” com la de Madrid o la de Palma, que ha reiterat que ha estat un èxit. Quant a una tercera línia ha recordat que “el Govern té uns diners destinats” a les línies de Palma i de Madrid, a la qual destina 800.000 euros aproximadament i ha afegit que una que seria interessant implantar seria la de París però ha recordat que “estaríem parlant de molts més diners” dels que es destinen a Madrid, concretament “un milió i escaig”, i ha afegit que actualment l’aeroport no disposa d’un sistema de càrrega automàtica de combustible “que tindria un cost molt elevat anualment” i que caldria compartir amb la Generalitat de Catalunya, amb la qual cosa cal valorar la dotació pressupostària i l’interès que podria suscitar aquesta línia tot i que ha defensat que “seria un bon lloc per fer una prova pilot” per posteriorment avaluar si es podria consolidar. També ha admès que no hi ha terminis marcats per poder explorar aquesta tercera línia.
Parc eòlic del Maià
Més enllà del transport, la compareixença de Forné al davant de la comissió legislativa d’Economia ha servit també per posar sobre la taula qüestions com la de l’energia. En aquest sentit, el secretari d’Estat de Transició Energètica ha recordat que es treballa perquè Andorra tingui cada vegada més una major sobirania energètica i perquè les fonts d’on provinguin siguin tan variades com sigui possible. Forné ha recordat que quan es plasmi el parc eòlic del Maià ja s’aconseguirà l’objectiu fixat per al 2023 que és que Andorra pugui produir el 33% de l’energia que consumeix. De moment ja s’han rebut els informes preceptius i vinculants dels comuns d’Encamp i Canillo i s’està en la fase de l’exposició pública i de les consultes diplomàtiques al tractar-se d’una instal·lació que es troba a tot just dos quilòmetres de la frontera francesa. “Esperem que no hi hagi cap problema” ha respost Forné que ha concretat que la intenció seria que cap a finals d’any “es pugui començar a demanar els materials” per tal que el parc es pugui començar a construir l’any que ve.
Quant a energia, també ha exposat que es treballa perquè hi hagi “un paquet gran d’instal·lacions renovables” i que hi hagi col·laboració publicoprivada. I ha anunciat que una possible col·laboració podria ser construir una bassa amb França per poder produir energia, un projecte, però, que és molt incipient. També s’ha mostrat obert a poder analitzar altres alternatives com “petits reactors nuclears” que començarà a instal·lar França tal com li ha exposat la presidenta del grup parlamentari d’Andorra Endavant, Carine Montaner.
Canvi climàtic
Durant la compareixença també s’ha posat en evidència els reptes que suposarà per al país el canvi climàtic, i en aquest sentit, el director d’Energia i Transports, Carles Miquel, ha reiterat l’augment constant de les temperatures que en els darrers trenta anys ha estat de 0,5 graus per dècada i el fet que cada vegada hi haurà menys precipitacions en forma de neu, la qual cosa ha de ser tinguda en compte per les estacions, tal com ha manifestat. També ha emfasitzat els treballs que està fent Andorra per ser neutra en carboni el 2050 i els compromisos internacionals contrets.