menu Home
AndorraSuccessos

L’exconseller delegat de la BPA condemnat a 7 anys de presó

Sara Sorribas | 16 de juliol de 2025

L’exconseller delegat de la Banca Privada d’Andorra (BPA), Joan Pau Miquel, ha estat condemnat a set anys de presó per un delicte major de blanqueig de diners amb les circumstàncies específiques d’habitualitat i d’actuació dins el marc d’un establiment bancari. També haurà de pagar una multa de 30 milions d’euros i no podrà treballar en un establiment financer o banquer durant 10 anys. Aquesta és la sentència que ha conegut el qui va ser responsable del banc, després que aquest dimarts el Tribunal de Corts hagi fet la lectura de la sentència.

A banda de Miquel, també s’ha donat a conèixer les sentències pels altres 23 acusats, 18 dels quals han estat condemnats i 6 han estat absolts. Les 18 persones penades han estat condemnades per blanquejar 70 milions d’euros del grup xinès Gao Ming.

L’exdirector adjunt del BPA, Santiago de Rosselló, també ha estat condemnat per un delicte major de blanqueig de diners amb les circumstàncies específiques d’habitualitat i d’actuació dins el marc d’un establiment bancari. En el seu cas, però, haurà de passar 6 anys a la presó, pagar una sanció de 12 milions d’euros, a més de 10 anys d’inhabilitació en un establiment financer o banquer.

Pel que fa a altres gestors del banc, han estat penats amb 5 anys de presó, sancions per un import de cinc milions d’euros i 10 anys d’inhabilitació.

La resta dels incriminats per delicte major de blanqueig amb les circumstàncies específiques d’habitualitat i d’actuació dins el marc d’un establiment bancari, han estat condemnats amb penes de presó d’entre cinc i tres anys i sis mesos condicionals amb terminis de suspensió de quatre anys. A més, hauran de pagar multes que van dels 2 milions fins als 30.000 euros. De la mateixa manera que els altres integrants, hauran de complir amb les inhabilitacions que van dels 10 anys fins als 5.

Finalment, 5 dels processats han estat condemnats per un delicte major de blanqueig de diners amb la circumstància específica d’actuació dins el marc d’un establiment bancari. En aquest cas, les penes van entre cinc i tres anys i sis mesos de presó condicional amb terminis de suspensió de quatre anys i multes que van dels 2 milions fins als 15.000 euros. Afegint-hi també el període d’inhabilitacions d’entre 10 i 5 anys.

A banda d’això, quatre dels processats no podran trepitjar el país per un termini de 10 anys, ja que són estrangers.

Tot plegat després d’un llarg procés judicial amb 195 dies de sessió, una mitjana de sis hores diàries i una sentència que conté 6.180 folis.

Written by Sara Sorribas




  • cover play_circle_filled

    Ràdio Valira
    La ràdio d'aquí

  • play_circle_filled

    RAC1
    Andorra

play_arrow skip_previous skip_next volume_down
playlist_play