Arrenca el primer tram del vial de la Massana, amb la previsió que estigui enllestit el 2026
Tret de sortida a les obres que han de servir per construir el vial de la Massana. Així, aquest dijous al matí han arrencat els treballs, a la zona de la Serra de l’Honor, del que serà el primer tram de la desviació del poble de la Massana. El que s’ha començat a construir és el tram que va concretament des de la Serra de l’Honor fins a la zona de la Cabanota seguint l’antic camí ral. La previsió és que tingui un cost de vuit milions d’euros que assumeixen de manera conjunta el comú de la Massana i el Govern i que estigui enllestit el 2026. “Per a la parròquia de la Massana i per al Govern és un dia important perquè és l’inici d’un vial que fa molts anys que es demana tant de la parròquia de la Massana com d’Ordino per descongestionar” el centre de la Massana i també els pobles de l’Aldosa i Anyós, ha destacat el ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré. “Per a nosaltres és una gran notícia perquè a la Massana hi ha molts embussos, tothom es queixa de la quantitat de trànsit que hi ha, també hi ha punts on hi ha molta contaminació i creiem que hi haurà un abans i un després de la Massana i sobretot de la part més cèntrica”, ha valorat al seu torn la cònsol major massanenca, Eva Sansa.
D’aquesta manera, i després de “molts anys” de parlar d’aquesta infraestructura, el nou vial comença a materialitzar-se en unes obres que tal com ha concretat Ferré s’aniran encavalcant en els diferents trams després que el que corresponia realment al tram 1, el que havia d’unir la rotonda de sortida del túnel dels Dos Valires amb la Serra de l’Honor fos descartat, ja que tenia “un sobrecost molt elevat” tal com ha recordat el ministre, que ha afegit que en un futur hi hauria la “possibilitat” de fer-lo perquè “els terrenys estan firmats”. De fet, ha concretat que els convenis amb els propietaris dels terrenys afectats per aquest vial estan signats en un “98%” dels casos (16 de 18) i especialment els dels trams 2 (el que arrenca aquest dijous) i el 3, que serà el que seguirà. El titular de Territori i Urbanisme ha afegit que “tots els propietaris han entès que és un vial d’interès nacional” i sembla que només hi ha un conflicte judicial en el cas d’un propietari que ha demanat ser expropiat, una reclamació que ara la Batllia ha admès a tràmit però que afecta un tram final del vial.
Quant als terminis de l’obra, Ferré ha destacat que el tram en obres actualment estarà acabat el 2026 i que la totalitat d’aquesta desviació ha d’estar enllestida cap a “mitjans-finals del 2027” i ha puntualitzat que ja aquesta primavera és previst treure el concurs per al tram 3, “que és el que travessa el riu” i que arriba fins a les Palanques, que és on hi haurà la rotonda que permetrà anar en direcció cap a Arinsal o cap a Ordino, amb la intenció que aquests treballs puguin començar ja “al setembre”. Els darrers dos trams, el 4 i el 5 es licitarien llavors a finals de l’any que ve, per poder començar-los a principis del 2026 i que estiguin enllestits el 2027. Ferré ha recordat que el cost del tram que s’ha iniciat aquest dijous és de vuit euros i que està sufragat de manera conjunta per la corporació comunal i l’executiu i ha afegit que el cost total del vial és de 32 milions.
El ministre ha recordat que aquesta és una de les tres obres importants que l’executiu té previst dur a terme en aquesta legislatura i que les altres són el túnel de Rocafort i la continuació de l’eixample de la Trava, a la parròquia de Canillo.
Impacte al trànsit i al medi ambient
Ferré ha remarcat que el fet que en aquest tram que va de la Serra de l’Honor a la Cabanota es treballi “molt fora de la general” fa que no es prevegin afectacions en la mobilitat més enllà del moment en què calgui fer el rebaixant, moment en el qual és possible que dels quatre carrils actuals es passi a dos, però s’intentaria també treballar a la nit per no entorpir el trànsit. I quant a l’impacte ambiental, ha manifestat que la talada d’arbres no serà important perquè ja es tracta d’una part de camí i que la continuació del vial passa per zones de prats. A més, ha recordat que igualment si no s’hagués fet el vial es tractaria de parcel·les en què els propietaris haurien pogut construir. “L’impacte ambiental és molt mínim”, ha volgut, malgrat tot, incidir.
Pla de mobilitat i embelliment del centre de la Masana
Sansa, al seu torn, ha agraït que finalment el Govern hagi acceptat “la proposta que venia del comú” de fer el vial aprofitant el camí existent i ha agraït al ministre “l’agilitat” i als propietaris “que s’han avingut a signar aquesta cessió anticipada del terreny”. Ha valorat que per a la Massana aquest vial suposarà un gran canvi i ha explicat que de manera paral·lela des de la corporació comunal comencen a treballar el pla de mobilitat i d’embelliment del centre de la Massana amb la voluntat que hi hagi “zones per a vianants, més verdes”, en definitiva fer que “sigui amable i agradable poder passejar per la Massana” i ha reivindicat que gràcies a aquesta desviació es “guanyarà molt” des del punt de vista del trànsit, de seguretat i també mediambientalment.