Les estacions de muntanya d’FGC presenten la temporada d’hivern
Per Ignasi Páez – Barcelona
Aquest divendres s’han donat a conèixer a la Fira de la Muntanya de Vic les novetats per a la propera temporada d’hivern a les estacions de muntanya de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. El públic podrà gaudir de nombroses activitats lúdiques i esportives a les instal·lacions d’aquestes 6 estacions distribuïdes al llarg del Pirineu català: Boí Taüll, Port Ainé, Espot, Vallter, Vall de Núria i La Molina.
La novetat més cridanera la podran contemplar en directe els visitants de l’esmentada Fira de la Muntanya, que es celebra al llarg del cap de setmana al recinte firal del Sucre de Vic: el TORGO, un imponent vehicle 4×4 elèctric capaç de pujar pendents de fins el 40% i amb capacitat per a nou passatgers. Circularà durant tot l’any a Vall de Núria, tant per facilitar l’evacuació de persones en cas de necessitat (per exemple quan el telefèric de Coma del Clot no pugui funcionar pel vent) com per a les necessitats logístiques de l’estació i també per oferir trajectes turístics.
Aquest TORGO és un prototip que s’ha dissenyat per encàrrec d’FGC. Es preveu poder homologar-lo i fabricar-ne més unitats que es distribuirien per la resta d’estacions, en un procés per anar substituint l’actual parc de 4×4 de gasoil.
Una altra fita important aquesta temporada és la celebració del 25è aniversari d’Alp 2500, el domini esquiable de la unió de La Molina i Masella i que és un dels més grans del Pirineu, amb 145 quilòmetres de pistes.
Pel que fa a les cites esportives, la principal serà la celebració de la Copa del Món d’Esquí de Muntanya ISMF en sprint i relleus mixtos, proves de qualificació per als Jocs Olímpics de 2026. Els millors esquiadors del món es citaran a Boí Taüll els dies 1 i 2 de febrer de 2025.
I entre la resta de les novetats, s’hi troba la millora dels sistemes de producció de neu a totes les estacions augmentant l’eficiència energètica i l’estrena el nou mirador de Port Ainé, ubicat a la cota 2.000 i encarat al vessant occidental del Pirineu, amb vistes cap a Llessui. Anomenat “El balconet de Port Ainé”, el punt panoràmic ofereix accés adaptat. D’altra banda, a Boí Taüll obrirà una nova tirolina de 200 metres i doble carro per poder baixar en parelles. I a Espot entren en funcionament varis punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, de manera que a partir d’ara totes les estacions d’FGC compten amb aquest servei.
Les estacions canvien per adaptar-se als gustos del públic, ha explicat durant la presentació el director d’FGC Turisme, Toni Sanmartí. Els visitants de les estacions busquen experiències cada cop més completes, més enllà de la mera pràctica de l’esquí. Per això no deixen de renovar-se els atractius de lleure i l’oferta de restauració: enguany s’amplia la cafeteria Les Marmotes de Vallter i es converteix en braseria on es podrà degustar un sopar amb vistes; milloren els equipaments a l’Ecoburguer Cow Boí per gaudir de l’après-ski; i continuen els treballs de renovació del Niu de l’Àliga a La Molina, que culminaran amb la reforma dels espais públics abans de la temporada vinent d’hivern.
També en sintonia amb els hàbits de consum digitals, es potencia el Club Pirineu365, punt de trobada dels usuaris i espai on assabentar-se de les activitats de les estacions o accedir a promocions.
Aposta per la sostenibilitat, la cohesió del territori i la innovació
El nou president d’FGC, Carles Ruiz Novella, ha destacat la diversitat d’aquests sis equipaments turístics gestionats per l’empresa pública, que són la porta d’entrada a tres Parcs Naturals i un Parc Nacional. Llur missió l’orienten tres objectius: la sostenibilitat ambiental i econòmica, la cohesió del territori i la innovació.
La importància social de les estacions de muntanya d’FGC queda palesa a les comarques on s’hi troben instal·lades, calculant-se en una aportació del 10% del PIB de la regió. I perquè aquesta contribució com a agent econòmic no afecti l’equilibri dels ecosistemes naturals, FGC està desenvolupant el seu Pla d’Acció Climàtica 2030.
Com ha explicat Toni Sanmartí, director d’FGC Turisme, “d’una banda, hem d’ampliar el nostre negoci per poder ser sostenibles, i d’una altra, hem de poder oferir feina durant tot l’any per arrelar la gent al territori”. Pel que fa a la problemàtica del canvi climàtic, Sanmartí ha afegit: “Hem d’ajudar a adaptar-nos al clima”.
Entre els compromisos de sostenibilitat, és clau el projecte Ecovall, que vol convertir Vall de Núria en el paradigma d’infraestructura sostenible. La “petita Suïssa” de Catalunya, tal com l’ha definit Sanmartí, és un paratge al qual no s’hi pot accedir en cotxe, només en tren cremallera o a peu, i que es vol convertir en una estació d’emissions zero. A més del pioner vehicle elèctric TORGO, s’hi està actuant per abastir amb energia geotèrmica tot el consum de calefacció i aigua calenta, s’hi estan implementant màquines llevaneus amb combustible HVO de menors emissions de CO2 i s’està millorant la gestió dels residus.
I l’altre gran exponent de l’aposta per la innovació el trobem al Laboratori de la Neu, on s’està experimentant una tecnologia per produir neu “mineralitzant l’aigua amb nanotecnologia”, segons explica Sanmartí, obtenint un estalvi d’energia i aigua. Aquest és el segon any que el projecte està en marxa i es faran proves a La Molina i Boí Taüll.
Forfaits de temporada ara en oferta
La temporada d’hivern d’FGC arrencarà el darrer cap de setmana de novembre. Fins el 8 de desembre es podran comprar forfaits de temporada amb descompte. A més, s’ha creat un nou forfait de 4 dies laborables, que no han de ser consecutius, per a l’estació de La Molina.