Preocupació del raonador sobre els reagrupaments familiars

El Raonador del Ciutadà ha detectat un increment significatiu en el nombre de queixes relacionades amb denegacions de reagrupament familiar. El 2023 es van obrir onze expedients per aquest motiu, quan l’any anterior només n’havien estat tres.
La institució ho atribueix, en part, al decret aprovat el juliol passat, que endureix les condicions per al reagrupament i ha deixat moltes famílies encallades en ple procés administratiu.
Segons el Raonador, Xavier Cañada, aquesta situació afecta especialment nuclis familiars en què un dels progenitors és requerit per abandonar el país, deixant l’altre amb els fills, sovint també en situació irregular.
Una altra preocupació greu és la dels infants i adolescents que viuen al país des de fa anys sense regularització administrativa. El Raonador denuncia que no existeix cap registre oficial d’aquests menors, cosa que agreuja la seva invisibilització i exclusió del sistema. Aquests infants no tenen accés a sanitat, beques de menjador, activitats públiques o valoracions educatives, entre d’altres drets bàsics. En aquest sentit, Cañada reclama una actuació urgent per garantir l’interès superior dels menors.
En total, l’any passat, el Raonador va obrir de 329 expedients. Tot i que l’habitatge continua sent un tema rellevant, el 2024 les queixes contra l’administració general encapçalen la llista, seguides per qüestions relacionades amb habitatge i pensions.