Es preveu arribar als 12 milions de pernoctacions durant la temporada d’hivern
El ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres; el director general d’Andorra Turisme, Betim Budzaku; i la directora de màrqueting d’Andorra Turisme, Noemí Pedra, han presentat aquest dijous les previsions de la temporada d’hivern.
Les expectatives de Govern són optimistes amb un increment de més de 140% de presència de turistes internacionals de més enllà d’Espanya i França, com els Estats Units, Canadà, Regne Unit i el públic llatinoamericà i europeu. L’objectiu fixat per Andorra Turisme i el Govern és arribar als dotze milions de pernoctacions. “No només mirem els dotze milions, sinó també la part qualitativa. Aquesta adaptació que podem tenir com a Andorra Turisme i com a societat de crear esdeveniments diferents, exclusius, i que realment valgui la pena. Perquè a Andorra no només pots quedar-te un dia o una nit, sinó que pots quedar-te 3 o 4 nits”, ha defensat Budzaku.
Torres ha explicat que les previsions per a la temporada d’hivern 2025-2026 són “positives” i que l’objectiu és mantenir els bons resultats assolits l’any anterior. “Penso que allà on es vol arribar són les mateixes xifres que vam tenir la temporada passada i han demostrat que s’ha revertit els visitants amb nombres de turistes i d’excursionistes”, ha afirmat. “Nosaltres estimem que aquest any superarem els dotze milions de pernoctacions”, ha avançat Torres.
El ministre ha destacat també l’augment “considerable del nombre de turistes, un augment també de la despesa mitjana, un augment dels visitants d’altres nacionalitats que ha sigut molt important”. En aquest sentit, ha apuntat que, més enllà dels mercats de proximitat, “els països de Sud-amèrica, com és Brasil, Colòmbia, Estats Units, aquests són els nostres públics objectius que volem aportar aquí”.
Per la seva banda, el director general d’Andorra Turisme ha subratllat que la temporada d’hivern 2025-2026 té com a objectiu mantenir el creixement sostingut en nombre de turistes i pernoctacions, però sobretot consolidar un model turístic basat en la qualitat. En aquest sentit, ha destacat que “cada vegada la despesa mitjana d’un turista creix, l’oferta és cada vegada millor i l’estada ha de mantenir un cert nivell”.
Budzaku ha recordat que “pràcticament des de l’any passat és la primera vegada que tenim més turistes que excursionistes”, i ha afegit que “creiem que estar amb 9,3 o 9,5 milions és el tema que volem mantenir a aquest nivell i que realment siguin més estades i no tant d’un dia”. També ha remarcat la importància de la diversificació de mercats i la internacionalització de la marca: “fins ara fèiem la part europea, fèiem nou països diferents, fa dos o tres anys que estem molt potenciant altres mercats d’Amèrica Llatina, dels Estats Units i d’Àsia, i això automàticament dona el seu fruit”.
Pel que fa a l’impacte d’aquesta obertura internacional, Budzaku ha explicat que “si mirem només les dades de mercats internacionals hem pujat un 140% en pràcticament deu anys i gairebé arribarem als 600.000 visitants”, una dada que considera “realment important i que ens deixa la possibilitat de fer coses diferents amb altres mercats”.
Malgrat aquesta expansió, el director general ha puntualitzat que Andorra Turisme manté “pràcticament el mateix pressupost, però amb una distribució diferent”. En concret, ha detallat que “estem parlant d’uns 3,9 milions d’euros en total, dels quals 3,3 milions són per comunicació i uns 920.000 euros per a esdeveniments”. Entre aquests, ha destacat “la Copa del Món d’esquí alpí femení i el Campionat del món de freeride”.
Un altre dels punts clau d’aquesta temporada és el canvi en la comunicació de la marca país. Budzaku ha explicat que “el concepte creatiu ha canviat radicalment” i que la nova campanya “‘Eleva la Teva Experiència’ és un punt diferenciador que exigeix també una millora de l’oferta global a Andorra i una comunicació més prèmium”.
En aquest sentit, ha remarcat el paper d’Andorra Selected, que vol atraure un públic més exclusiu. “És una manera diferent d’arribar a un altre tipus de client que necessita una comunicació molt més exclusiva però no tan massiva”, ha explicat. A més, ha afegit que “és com una estrella Michelin: tu has d’arribar, però després t’has de mantenir o pujar”, remarcant l’exigència de mantenir el nivell qualitatiu dels establiments que formen part de la iniciativa.
Tot i apostar per aquest segment, Budzaku ha volgut deixar clar que “no volem substituir una cosa amb l’altra”. Segons ell, “hem de respectar tota l’oferta d’Andorra, mantenir el negoci tradicional perquè depenen moltes famílies de tot això”, i ha insistit que “no podem sacrificar el que no es queda a dormir; volem que es quedi com a mínim una nit”.
