Espot assegura despenalitzar l’avortament al Consell d’Europa

La despenalització de l’avortament i les darreres informacions sorgides al voltant del ‘cas BPA’ han centrat el torn de preguntes posteriors a la intervenció que el cap de Govern, Xavier Espot, ha realitzat aquest dimarts en el marc de la 2a sessió de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa.
En el torn de resposta, Espot ha reiterat que el Govern despenalitzarà l’avortament abans d’acabar aquesta legislatura mitjançant una fórmula que permeti mantenir el sistema institucional actual. “Andorra està fermament compromesa amb la igualtat de gènere i els drets de les dones. Ho hem demostrat amb múltiples reformes aquests anys, com amb la creació d’una secretaria d’Estat que depèn de la presidència del Govern […] i també amb l’aprovació d’una llei d’igualtat de gènere que és una de les més pioneres en l’entorn europeu”, ha dit.
Així mateix, ha assenyalat davant els parlamentaris que la despenalització de l’avortament “no és per falta de convicció política o una decisió tenyida d’aspectes ètics, morals o religiosos”, sinó que està fortament marcada per “una implicació institucional”. Per això, ha reconegut la dificultat perquè l’avortament tingui lloc dins del territori andorrà però que es farà en territoris de proximitat, amb un acompanyament per part dels serveis públics andorrans i amb un rescabalament econòmic per a les dones en situació de vulnerabilitat. Uns avenços “francs i ambiciosos” que tindran lloc durant els propers dos anys.
També ha negat, novament, que el govern espanyol exercís cap mena de pressió a l’andorrà per tal d’aconseguir la intervenció de la Banca Privada d’Andorra. En aquest sentit, ha garantit que els membres del Govern d’Andorra i les institucions andorranes no van estar sotmeses a “pressions” per part del govern espanyol o partits polítics. També ha assegurat, però, que ell no pot respondre sobre “possibles relacions” que haguessin pogut mantenir el govern espanyol amb persones individuals.