Andorra i Catalunya sabran a la tardor si Europa accepta la candidatura sobre l’estudi de viabilitat del tramvia
Andorra i Catalunya coneixeran de cara a la tardor si finalment Europa accepta la candidatura conjunta que els dos territoris han impulsat per a l’estudi de viabilitat de la interconnexió en tramvia entre el Principat i la Seu d’Urgell.
Així ho ha assegurat aquest dijous el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, després que s’hagi fet públic l’anunci de presentació d’aquest projecte de cooperació transfronterera. Segons Forné, la candidatura té “bastantes opcions” perquè sigui validada tenint en compte que és la primera vegada que Andorra lidera un projecte d’aquestes característiques i que la Generalitat “hi està molt alineada”.
El secretari d’Estat ha posat en relleu que el cost global de l’estudi de viabilitat s’enfila fins als 700.000 euros, malgrat que el Principat, en no formar part d’Europa, no tindrà accés. Tot i això, si finalment rep el vistiplau, la Generalitat rebria una subvenció de 300.000 euros que s’emprarien per fer els estudis de viabilitat.
Així doncs, el treball que es farà durant aquest any serà el d’acabar de tancar els recorreguts i, de cara al 2026, elaborar el pla sectorial. En aquest sentit, no ha avançat si alguna fase constructiva podrà veure la llum abans de finalitzar aquesta legislatura tenint en compte que el mandat del cap de Govern, Xavier Espot, acaba el 2027. El que ja s’ha definit conjuntament amb els comuns implicats és un recorregut inicial que es presentarà de manera oficial una vegada estigui totalment tancat.
En tot cas, el secretari d’Estat ha manifestat que si finalment la candidatura no és fructífera, el Govern no renuncia a la implementació del tramvia en territori nacional fins a Sant Julià de Lòria. També s’ha mostrat convençut que la Generalitat podria continuar interessada a allargar la línia fins a la Seu si finalment tampoc rep la subvenció europea.
