menu Home
AndorraEducació

El Govern modernitza els decrets d’absentisme i assetjament escolar

Ingrid Monreal | 15 d'octubre de 2024

El Govern ha actualitzat i renovat els decrets d’assetjament i absentisme escolar amb l’objectiu d’afavorir la detecció precoç d’aquestes situacions. En aquest sentit, el nou text, que s’ha treballat amb representants dels tres sistemes educatius, crea un capítol nou per al tractament de les sospites de situacions d’assetjament escolar com a aspecte clau en la detecció primerenca.

Pel que fa a l’absentisme, el curs passat es van registrar 65 casos. Els canvis més significatius impliquen, segons ha explicat el secretari d’Estat d’Educació i Universitats, Josep Anton Bardina, és que ja no es considerarà absentisme quan un alumne hagi de marxar d’una classe per fer ús d’un servei sanitari, com visitar el metge o el logopeda, i tampoc quan hagi de marxar del centre per atendre a un enterrament. Pel que fa a l’assetjament, que en el darrer curs es van rebre 37 notificacions, la gran modificació implica que quan hi hagi algun indici o una mínima sospita de seguida s’activarà el protocol.

L’entrada amb retard també era considerat com absentisme i això es traurà amb el nou decret. L’altre punt que es reforça és l’autonomia de centre, per tal que els mateixos recintes escolars tinguin la protestat de dictaminar quan el cas pot ser absentisme o no.

Val a dir que les dades dels últims anys indiquen que no hi ha hagut canvis significatius en absentisme. Durant el curs 2021-22 n’hi va haver 68, en el curs 2022-23 n’hi va haver 61 i en el darrer any quatre més, 65. Amb aquestes modificacions, Bardina considera que “segurament les xifres variaran a la baixa”.

D’altra banda, el reglament per l’assetjament s’ha revisat perquè no es tocava des del 2016 i el context ha canviat. Concretament, es modernitza el concepte i definició de l’assetjament, s’incorpora el terme del tractament verbal i social i també s’afegeix el nombre d’assetjadors, ja que pot ser que sigui un grup d’alumnes els qui assetgin a un altre, una situació que no es contemplava en l’antic text. També s’amplien les tipologies dels alumnes assetjadors, que passen a ser de tres perfils a cinc amb el nou programa.

El punt més important del decret és donar una resposta més ràpida. De seguida que hi hagi un indici o una sospita d’assetjament s’activarà el protocol. També es crearà una comissió de lluita contra aquesta problemàtica per poder fer un seguiment més acurat i fer propostes de millora.

Les dades dels casos d’assetjament en els centres de l’últim curs són de 37. Uns números més alts que els darrers dos anys, atès que tant el 2021-22 com el 22-23 n’hi va haver 21. Govern té diferents canals per fer prevenció com l’aplicació per a dispositius mòbils B Resol o una línia de telèfon per denunciar casos quan els centres no els puguin detectar.

D’altra banda, els alumnes que van agredir a un altre jove en un centre educatiu d’Encamp, la setmana passada, han estat expulsats durant quatre dies arran de l’agressió que van propiciar a un company. Bardina també ha anunciat que aquest dimarts l’equip directiu i educatiu prendran una decisió sobre si cal apartar o ha de continuar estudiant en el centre un dels agressors, ja que aquest ja té 16 anys.

De moment els agressors estan expulsats i fins dijous no es reincorporaran a les aules. De totes maneres, el seu retorn serà progressiu perquè primer hauran de fer un treball amb una tècnica específica del centre per mirar de garantir la seva reeducació.

Written by Ingrid Monreal





  • cover play_circle_filled

    Ràdio Valira
    La ràdio d'aquí

  • play_circle_filled

    RAC1
    Andorra

play_arrow skip_previous skip_next volume_down
playlist_play