Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya presenta la temporada d’estiu de les seves estacions de muntanya
Per Ignasi Páez
Les estacions de muntanya de Ferrocarrils de la Generalitat passen del blanc… al verd. Per convertir-les en destinacions obertes tot l’any, han presentat la temporada d’estiu, que dona un fort impuls a les activitats que s’hi poden practicar.
Per fer esport, gaudir de la natura en família… Parlem de 6 estacions: Boí Taüll, Espot i Port Ainé, al Pirineu de Lleida. I La Molina, Vall de Núria i Vallter, al Pirineu Oriental (Ripollès i Cerdanya).
Les propostes van molt lligades a la natura, ja que totes elles estan a enclaus espectaculars. D’una banda, les activitats d’adrenalina, com els circuits en bicicleta o la tirolina. I de l’altra, les activitats de relax, com el senderisme o el ioga. A més d’alicients culturals, el romànic o l’aposta per la gastronomia.
A tot aquest ventall de les estacions de muntanya s’hi sumen altres iniciatives d’FGC Turisme: els trens turístics, com el Tren dels Llacs o el Cremallera de Núria. I el Parc Astronòmic del Montsec, a la Noguera. Una gran oferta per gaudir de l’estiu.
Com a empreses públiques de la Generalitat, els objectius de les estacions de muntanya són la sostenibilitat i l’impuls als territoris. Segons dades del propi organisme, a les comarques on tenen presència aquestes estacions aporten el 9,2% de l’activitat econòmica i el 7,6% dels llocs de treball (estudi de la UPF corresponent al 2022). Per això volen potenciar la temporada d’estiu, ja que ara aquestes xifres es concentren a l’hivern.
Així, hi ha estacions com Boí Taüll que fins ara pràcticament només tenia activitat a l’hivern. O La Molina, que fa el 90% del negoci durant la temporada d’esquí.
Però hi ha altres casos, el més destacat és Vall de Núria, que reparteix a l’hivern el 55% dels ingressos i a l’estiu el 45%.
I cap a aquest equilibri és cap on vol anar Ferrocarrils de la Generalitat a totes les estacions de muntanya. De quina manera: ampliant l’oferta, oferint més atractius a l’estiu.
El President d’FGC Turisme, Antoni Santmartí, ens ha presentat un pla molt ambiciós per transformar les estacions d’Espot i Port Ainé en grans destinacions per als amants de la bicicleta. Estan treballant amb el Consell Comarcal del Pallars Sobirà per construir-hi un Bike Park.
Antoni Santmartí preveu que l’any vinent començarà a veure la llum aquest projecte, perquè en 2 anys pugui estar plenament implementat.
Les estacions de muntanya d’FGC són un eix vertebrador del Pirineu català, que generen un volum econòmic de més de 300 milions d’euros a l’any.