Els talls pel Pas de la Casa impacten de ple en l’activitat de Grandvalira
Els talls reiterats de l’accés a Andorra pel Pas de la Casa estan tenint un impacte directe i molt rellevant en l’activitat de les estacions d’esquí, especialment a Grandvalira.
Aquest accés és clau per al mercat francès, que representa entre el 10 i el 12% del total de clients i de dies d’esquí venuts al país. Segons ha confirmat l’ambaixador de França a Andorra, Nicolas Eybalin, a RTVA, la via no es reobrirà, com a mínim, fins després del Carnaval, fet que incrementa la incertesa entre operadors i visitants.
Quan el Pas de la Casa queda tallat, l’alternativa suposa fins a dues hores més de trajecte. Una situació que influeix directament en la decisió de viatge de molts clients, tenint en compte que una part important de les operatives internacionals arriben a través de l’aeroport de Tolosa. Els talls compliquen la logística i resten atractiu a la destinació.
Davant aquest escenari, alguns operadors estan redirigint els clients per Barcelona per reduir el temps de carretera, tot i que aquesta opció també implica desplaçaments més llargs i no es considera una solució viable a llarg termini.
Un aspecte positiu que ha destacat l’ambaixador, és que el tram cap a Perpinyà que estava parcialment tancat, previsiblement ja estarà operatiu a principis de la setmana vinent.
A més, el mes de febrer concentra el major nombre de dies d’esquí venuts al mercat francès. Per aquest motiu, l’impacte econòmic d’aquests talls serà milionari, amb pèrdues immediates i un risc evident a mig termini.
A més, els episodis recents de tancaments per la treta de neu o per les protestes dels agricultors agreugen el problema. El sector alerta del perill que Andorra deixi de ser percebuda com una destinació accessible i fiable, fet que podria provocar la pèrdua de clients en favor d’altres estacions.
