menu Home
AndorraSocietat

Andorra fa un pas més en la reforma del transport públic: noves línies exprés, més cobertura i menys temps de trajecte a partir del 7 de juliol

Iman Benataya | 16 de juny de 2025

Després de la gratuïtat, ara arriba una nova reestructuració profunda del transport públic a Andorra. El Govern ha anunciat aquest dilluns canvis importants que es posaran en marxa a partir del 7 de juliol. Segons el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, aquests canvis tenen l’objectiu de millorar l’eficiència, cobrir més territori i reduir temps de trajecte.

La mesura més destacada és la creació de noves línies exprés que donaran servei directe a Canillo, Soldeu, el Pas de la Casa i Ordino, evitant trams urbans congestionats com els nuclis d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany.

També es posarà en marxa una nova línia, la L7, que unirà la Massana amb Andorra la Vella per la vall central, un recorregut més curt i directe que servirà per descongestionar altres línies com la L5, que fins ara havia de donar servei a passatgers amb diferents destinacions.

Un altre dels canvis significatius serà la interconnexió de les valls del nord i d’orient gràcies a una nova parada d’intercanvi a la zona de FEDA. Aquesta parada, situada a l’entorn del túnel dels Dos Valires, permetrà que els passatgers puguin enllaçar de forma més eficient les línies que venen d’Encamp amb les que pugen cap a Ordino. Precisament, a la vall del nord s’allargarà el servei de la línia L6 fins a la Cortinada, millorant l’accessibilitat a aquesta zona.

Pel que fa a la cobertura per parròquies, Sant Julià de Lòria mantindrà la L1 i l’exprés sense canvis, mentre que desapareixerà la línia circular, ja absorbida per altres serveis. A la vall d’Orient, la L2 manté la seva freqüència habitual, però la L3 que porta a Canillo i Soldeu passarà a ser exprés, amb una reducció del temps de pas de trenta a vint minuts. El bus que va al Pas, però, espaiarà una mica més les seves freqüències, passant cada mitja hora. A la L4, que també passa a ser exprés, s’evitaran els trams més congestionats d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, tot i que es mantindran algunes parades al centre d’Encamp.

En paral·lel, es crearà una nova superparada a Prada Ramon, equivalent a la del Consell d’Europa, per facilitar els enllaços i evitar el col·lapse de Prat de la Creu. Amb aquests ajustos, es calcula que es cobrirà un 16% més de territori i es podran escurçar els trajectes fins a deu minuts, especialment a les línies que seran més directes.

 

Written by Iman Benataya





  • cover play_circle_filled

    Ràdio Valira
    La ràdio d'aquí

  • play_circle_filled

    RAC1
    Andorra

play_arrow skip_previous skip_next volume_down
playlist_play