Finances treballa per depurar dades al voltant del cobrament de certs impostos

Govern estudia la implementació de mecanismes que permetin depurar les dades relatives al cobrament de certs tributs, com ara les taxes de tinença de vehicles o les d’activitats econòmiques. Aquesta iniciativa s’impulsa arran de l’informe del Tribunal de Comptes, que reflecteix que l’executiu té pendent de cobrar 46 milions d’euros d’impostos acumulats des del 2004.
El ministre portaveu, Guillem Casal, ha explicat que aquest deute es divideix en dos períodes diferenciats. D’una banda, hi ha un gruix de 35 milions corresponents als anys 2004-2015, que provenen majoritàriament de figures tributàries que avui dia ja no existeixen. Casal ha apuntat que aquests imports estarien “prescrits a la pràctica”, ja que moltes de les situacions a què fan referència ja no són vigents.
Pel que fa als 11 milions restants, corresponen al període posterior a l’entrada en vigor de la Llei de bases de l’ordenament tributari, el 2015; que Casal ha definit com “un canvi”, ja que “genera una major seguretat de recobrament per part de l’administració”, la possibilitat de l’embargament de comptes per part de l’administració i la possibilitat de compensació de deutes tributaris.
I ha volgut “puntualitzar” que aquesta suma d’onze milions representa 1,8 milions d’euros a l’any, és a dir un 0,3% dels ingressos que té l’executiu cada any, però que malgrat ser “una xifra marginal” cal mirar de recuperar impulsant els mecanismes pertinents, com embargaments.
Amb tot, el ministre ha volgut remarcar que aquesta situació no respon a una manca d’eficiència del sistema tributari ni a una deixadesa de l’administració, sinó a “problemes d’informació”.
Finalment, ha assegurat que Govern ha mantingut actiu el procés de cobrament i que ara l’objectiu és millorar la qualitat de les dades per evitar confusions i poder recuperar els imports realment exigibles.