menu Home
AndorraEconomia

El nou pla de comerç inclourà formacions obligatòries als treballadors i un fòrum de retail

Ingrid Monreal | 8 de maig de 2024

El nou pla estratègic del comerç s’ha presentat aquesta tarda, sota el suggeridor nom ‘Shop In Andorra, experts en compres’. La presentació ha estat encapçalada pel ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, la directora d’Intueri Consulting, Maria Segarra, i del director general d’Andorra Turisme, Betim Budzaku. La nova marca pretén elevar i transformar el sector comercial nacional, emfatitzant la seva professionalització. “A Andorra som experts a crear experiències de compres, és per això que es vol posar en valor tot el ‘retail’ del país”, ha remarcat Torres en el marc de la presentació.

En aquest sentit, el pla d’acció de la iniciativa es podrà executar totalment una vegada s’implementi la nova llei del turisme, ja que, com ha destacat el ministre, “s’incorporaran elements importants de sostenibilitat i medi ambient”. Per assolir aquest objectiu, s’oferirà un programa específic i obligatori de formacions als treballadors del sector del comerç, ja que tal com ha precisat el ministre, “la gent valora molt l’atenció al client”. També ha destacat que arran la gran competència amb altres països, cal que aquest pla de formacions sigui “continuada” per acabar de “professionalitzar” el sector comercial si es vol conservar el perfil de visitant. S’espera que els primers cursos puguin iniciar-se de cara a la tardor del 2025. De fet, Torres ha avançat que ja s’ha coordinat amb el ministeri d’Educació i empreses de formació per poder donar sortida al nou pla d’acció.

A partir del novembre del 2024, els comerços del sector del ‘retail’ tindran accés al nou fòrum ‘Shop in Andorra fòrum d’experts en compres’, una plataforma dissenyada per informar sobre les noves tendències del sector, promoure el debat i l’anàlisi d’aquestes tendències, i facilitar la participació del talent nacional i internacional. A més, s’està preparant el llançament del nou observatori del comerç, una iniciativa impulsada per la Cambra de Comerç que permetrà recopilar i analitzar el panorama del ‘retail’ al país. Aquest conjunt d’accions anirà acompanyat d’una ‘newsletter’ periòdica que recopilarà tota aquesta informació i de l’actualització de la pàgina web d’Andorra Turisme per a convertir-se en un referent de consulta.

Per a consolidar la imatge del país com a destí de compres de renom, s’ha decidit renovar el nom de l’Andorra Shopping Festival per Shop In Andorra Festival. Aquest canvi manté la variant anglesa per atreure a un públic més ampli de nivell internacional. En aquest cas, el ministre Torres ha argumentat que l’Andorra Shopping Festival és “un marc consolidat a l’estranger” i si es vol executar noves campanyes de difusió “s’han d’entendre” perquè “es dirigeix al client francès, anglès i català”.

Andorra Turisme ha treballat durant aquests sis mesos de la mà de la consultoria experta en estratègia i innovació en ‘retail’ Intueri, i de l’empresa líder en estudis de consum a escala global WSGN, que han executat un treball d’anàlisi de la situació actual del comerç nacional. Amb aquesta informació, s’ha definit un seguit d’objectius que han de contribuir a promocionar el comerç andorrà: captar un perfil de client amb més poder adquisitiu; redefinir la intenció de compra; incrementar la despesa mitjana; i fomentar la diversificació de l’oferta.

D’una altra banda, la directora d’Intueri Consulting, Maria Segarra, en el seu discurs ha presentat tres opcions estratègiques per al futur d’aquests comerços, tenint en compte les tendències actuals del sector. En primer lloc, ha destacat la importància de la diferenciació en l’era dels descomptes, els clients no només busquen descomptes en els productes, sinó que també altres facilitats i serveis en la seva experiència de compra. Després, ha proposat l’ús de les dades i de la intel·ligència artificial per a satisfer i respondre a les demandes dels consumidors d’una manera més eficient. Finalment, la tercera opció, qualificada d’un “aspecte molt andorrà” per Segarra, és la importància de l’entreteniment i l’oci en les preferències del consumidor. Així, es destaca el valor del vincle emocional que ofereix una botiga física, un avantatge que l”e-commerce’ no pot replicar.

El director general d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, ha ofert una visió de “360 graus” de l’evolució del turisme amb una comparació de les dades obtingudes el 2013 amb les del 2023. Així, ha posat en relleu l’augment del 76% en el nombre de turistes, passant de 2,2 milions a 4 milions en deu anys. També ha destacat que el perfil socioeconòmic dels visitants a Andorra és predominantment de classe mitjana i mitjana-alta que representa un 69% del total. Igualment, Budzaku ha assenyalat que la despesa diària del turista el 2013 era de 125 euros, i deu anys després ha incrementat fins a 163. En aquest sentit, el director general ha ressaltat la necessitat d’atreure a més turistes, però creu convenient “buscar una manera intel·ligent d’equilibrar el volum”.

Written by Ingrid Monreal


  • Ara en directe
  • PROPERAMENT



  • cover play_circle_filled

    Ràdio Valira
    La ràdio d'aquí

  • play_circle_filled

    RAC1
    Andorra

play_arrow skip_previous skip_next volume_down
playlist_play