El Raonador del Ciutadà derivarà les demandes d’habitatge a organismes especialitzats
El Raonador del Ciutadà, Xavier Cañada, ha comentat aquest dijous en el marc de la seva presentació oficial que, des del seu nomenament, la institució està optant per derivar totes aquelles demandes rebudes que facin referència a l’habitatge a organismes especialitzats. “No ens podem centrar únicament en la qüestió de l’habitatge. La institució no té prou recursos i no podríem fer front a altres demandes” ha puntualitzat el Raonador. “Hi ha altres mecanismes que es dediquen exclusivament a aquest aspecte i és on hem derivat totes les queixes i reclamacions” ha afegit Cañada tot citant l’Institut Nacional de l’Habitatge.
En aquest sentit, Cañada ha destacat que des del mes de febrer la institució ha percebut un descens de les demandes relacionades amb aquest àmbit. Un fet que el Raonador atribueix a l’aprovació de la llei per part del Govern que permet sol·licitar pròrrogues dels contractes de lloguer i a la mateixa derivació de les demandes cap a altres entitats. Tot i això, el Raonador ha especificat que, de la totalitat de les demandes rebudes, continuen destacant aquelles que fan referència a la CASS, a l’habitatge i a les disfuncions amb l’administració general. “Sobretot hem notat que els ciutadans tenen un problema a l’hora de saber interpretar les resolucions que fa la CASS” ha indicat, Cañada. “Són documents que no s’entenen. I la gent ha de tenir dret a entendre què li diu la CASS perquè, sinó, no es pot defensar i s’està vulnerant un dret fonamental; el de la salut” ha denunciat.
Durant la compareixença, Cañada ha explicat l’activitat que ha dut a terme des del seu nomenament. Així doncs, el Raonador ha exposat que s’ha reunit amb diverses institucions del país i ha fet una ronda de visites a centres de menors, centres sociosanitaris, diferents associacions i entitats del teixit social i empresarial.
Per altra banda, Cañada ha detallat totes les mesures que pretén executar per dur a terme les tres prioritats del seu mandat. Així, amb relació a la primera prioritat que fa referència a apropar la institució a la ciutadania, Cañada ha detallat que s’ha renovat la pàgina web de l’entitat -que s’està adaptant a l’ús de les persones amb discapacitat-, que s’han ampliat els horaris d’atenció al públic -afegint l’obertura dels dijous a la tarda-, que s’ha posat a disposició del públic un nou telèfon d’atenció gratuït i que s’ha adoptat la decisió de visitar totes les parròquies un cop al mes per atendre aquells ciutadans que no es puguin desplaçar al centre. “Agraeixo la bona predisposició que han tingut tots els cònsols” ha assenyalat, Cañada, mentre afegia que els ciutadans hauran de demanar cita prèvia per a trobar-se amb ell.
Pel que fa a la segona prioritat de vetllar pels drets dels infants, Cañada ha comentat que ha dut a terme algunes visites al CREI i a la Gavernera, i que també ha programat un seminari que tindrà lloc el 10 de maig sobre ‘Maltractament i abusos sexuals i mitjans de comunicació’. Finalment, i quant a la tercera prioritat relacionada amb el fet vetllar i fer el seguiment de les persones amb discapacitat, el Raonador ha informat que ha començat a demanar dades a les diferents associacions del país sobre aquests col·lectius.