Les ‘startups’ andorranes que han anat al Mobile World Congress

101.000 persones han assistit a la fira de telefonia mòbil que s’ha celebrat aquesta setmana a Barcelona. Per part d’Andorra, hi ha participat l’agència de promoció i desenvolupament econòmic Andorra Business, que per quart any hi ha dut una delegació de 8 petites empreses tecnològiques del país. Esbrinem com és aquest ecosistema d’emprenedors digitals que vol tenir un paper més gran a l’economia.
Un reportatge d’Ignasi Páez
Si us esteu preguntant quins negocis tecnològics s’estan muntant ara mateix entre les muntanyes d’Andorra, us vindran al cap els youtubers que sovint són notícia. Però hi ha molts altres emprenedors digitals que no fan tant de soroll i aquesta setmana al Mobile World Congress alguns han pogut lluir-se.
Han tingut presència al pavello ‘4 Years From Now’, dedicat a les startups. Només aquí hi havia 900 expositors, dels 2.700 de tota la fira.
L’estand d’Andorra Business mostrava projectes que van des d’una assessoria per estalviar en la factura de telecomunicacions (Andorrix Services) o una plataforma d’inversió immobiliària (Balize); fins a una consultora tecnològica (Agile Compass), o un servei d’identitat digital basat en blockchain (ID Unity).
Una agència d’influencers
I ja que hem esmentat personatges d’Internet. Enfocats a ells, el Marc García ha posat en marxa Space Media, una agència d’influencers. Un mercat on les marques poden contractar-los per fer campanyes de publicitat.
El Marc va venir amb els seus pares a viure a Andorra l’any 2018. Aquí han trobat un ambient propici per als negocis. “Estic molt content d’estar a Andorra per la quantitat d’emprenedors que hi ha, és un molt bon moment. Qui ens escolti, que no tingui por, si té una idea que vagi fins al final”.
El CEO d’Space Media ha notat el canvi que s’està experimentant al Principat. “És un país que ajuda molt, que empeny els emprenedors a relacionar-se entre ells. Andorra ha crescut a nivell econòmic, el que veus: en altura, els edificis… També ha crescut l’economia dels emprenedors”.
De fet, aquest ambient el percep al mateix edifici on resideix a Andorra la Vella: “a l’edifici on visc tots els veïns són youtubers, emprenedors, creadors de contingut, agències de màrqueting… i tots ens retroalimentem de la resta”.
Formació laboral gamificada
El Principat ha fet una gran aposta per atreure inversors i projectes tecnològics.
Un exemple és Arc Institute, una empresa alemanya de formació laboral que va venir aquí i va decidir reconvertir-se a la formació gamificada, és a dir, cursos interactius on l’alumne aprèn mentre juga.
El seu director, Dominik Foerschler, va venir de la Selva Negra a Andorra ara fa 3 anys. Està convençut que Andorra té “potencial per a la transformació tecnològica. Per passar d’un país de turisme i hotels a ser un node tecnològic”.
La seva empresa Smart Learning (gamified-training.com) compta amb 200 treballadors (gairebé tots fora d’Andorra) i ofereix 68 cursos diferents de temàtiques com el lideratge, la gestió, els recursos humans, les vendes o les polítiques d’inclusió.
Una plataforma per als productes turístics
Andorra Business dona empenta facilitant que alguns emprenedors ensenyin les seves idees a la fira de telefonia més gran del món.
Un exemple: Montpackers. Una empresa que crea webs o apps per a destinacions turístiques. Van començar fent el portal “visitlamassana.ad” i allà van veure un model de negoci.
El cofundador de Montpackers, Anton Òdena, valora que els programes d’Andorra Business els obren portes per crèixer: “un objectiu nostre era poder estar presents a una fira d’aquestes magnituds com és el Mobile. Amb els nostres propis recursos no podríem estar aquí i de la mà d’Andorra Business ara podem trobar sinèrgies”.
Montpackers és un projecte 100% andorrà i ja té 4 empleats. Però la majoria de les empreses tecnològiques que estem ressenyant no generen gaires llocs de treball a Andorra. Algunes són unipersonals. Altres contracten bona part dels treballadors a altres països, que fan la feina a distància.
L’app per a qui té un gos o un gat
I així i tot, cada cop més estrangers es fixen en Andorra com una destinació per emprendre i per viure-hi.
És el cas de la Natalia Li i el seu marit. El 2020 van venir de Rússia i ara han muntat Gos Guapos, una app per a propietaris de mascotes. Aquí han trobat un país obert a les oportunitats. “La gent és molt amable i molt oberta a la innovació, per això ens han donat aquesta oportunitat de descobrir el nostre potencial”.
La seguretat, el paisatge i el nivell educatiu per als seus fills són factors que esmenten els forasters per haver decidit establir-se al Principat.
Per a tots aquests emprenedors, els 4 dies de fira del Mobile han sigut frenètics. El camí fins aquí no ha sigut fàcil, han hagut de superar el procés de selecció d’Andorra Business i preparar-se, amb ajut de l’agència, per fer front a aquest repte.
Cada any es presenten més candidates. Andorra Business fa la tria mirant que siguin startups, o empreses a les beceroles, que siguin innovadores i representatives de la diversitat de l’emprenedoria del Principat.
Les que hem trobat enguany al Mobile World Congress de Barcelona són exemples d’un ecosistema d’innovació i tecnologia a Andorra, que cada cop s’està fent més gran.