menu Home
AndorraPólitica

La CASS va descobrir el desembre del 2022 irregularitats amb les pensions

Ràdio Valira | 9 de febrer de 2024

La CASS va descobrir el desembre del 2022 que les pensions d’invalidesa del grup 1 podien estar-se pagant de manera incorrecta en alguns dels casos arran del fet que una persona demanés informació sobre la seva pensió. Aquesta constatació va fer que des del consell d’administració es demanés a la direcció general “què estava passant” i que s’encarregués un informe per avaluar-ho. Quan aquest document arriba i s’informa el consell d’administració de l’abast de l’afer aquest fa el trasllat al ministeri d’Afers Socials, que, per tant, era coneixedor de la situació des de finals d’agost.

Així ho han exposat davant la comissió legislativa de seguiment i sostenibilitat de les pensions de la CASS el president de la parapública, Marc Galabert, i el director general de la institució, Josep Escoriza. En el marc de la compareixença també s’ha posat en relleu que el 26 de setembre el consell d’administració va traçar “el full de ruta” per regularitzar la situació i també va demanar un informe jurídic extern per dur a terme “la regularització progressiva i/o la condonació” tal com ha destacat Galabert, que ha incidit que les conclusions van ser que legalment aquest deute no es podia condonar, motiu pel qual el 16 de gener d’aquest any es va posar sobre la taula en una reunió amb el cap de Govern que aquesta condonació havia de passar per una modificació legislativa, que finalment s’ha articulat a través del projecte de llei de pressupost.

Durant la compareixença el president del consell d’administració i el director general han fet una detallada cronologia dels fets, que arrenca, tal com s’ha esmentat, el desembre del 2022. En el marc d’aquest detall de les dates, Galabert ha afegit que en la reunió amb el cap de Govern del 16 de gener d’aquest any es va decidir que fos el mateix despatx d’advocats que havia fet l’informe per a la CASS que concloïa que el deute no es podia condonar qui analitzés la modificació necessària perquè fos possible. Posteriorment, el 23 de gener es va comunicar que aquest canvi legal s’havia d’articular a través d’una transacció a una esmena i de manera paral·lela, el consell d’administració decideix adjudicar (el 30 de gener) l’informe ‘forensic’ a Deloitte per determinar “què, com i per què ha passat” aquesta manca de regularització de les pensions i del qual s’esperen els primers resultats a finals d’aquest mes.

En aquest sentit, el president de la CASS ha defensat l’acció que pren el consell d’administració independentment de la feina que pugui dur a terme una comissió d’investigació al Consell General. “Els primers que ho hem volgut investigar som nosaltres, precisament considerem que els diners públics i el seu malbaratament no és una cosa que vagi de broma i el ‘forensic’ ens ha de donar resposta a aquestes preguntes” ha assegurat. De fet, ha concretat que una vegada es tinguin els resultats d’aquest treball valoraran “si cal traslladar el cas a la justícia”.

Tant Galabert com Escoriza (que ha assegurat que estava “segur que no es tenia coneixement de la magnitud” del problema i que per això no se li va donar “prioritat” quan es va detectar) han incidit que un cop ells van accedir al càrrec (al novembre el primer i al juliol el segon de l’any passat) van decidir posar fil a l’agulla de tal manera que a banda d’analitzar què fer amb aquest deute contret s’impulsés uns controls automatitzats i sistemàtics a partir del mes de març. Han reiterat que actualment hi ha 1.100 persones beneficiàries d’aquestes pensions d’invalidesa i treball i que 213 hauran de ser objecte de regularització a partir del març, amb la qual cosa la partida mensual de 620.000 euros es veurà reduïda en uns 50.000 euros.

També han remarcat que en els darrers tres anys el deute generat ha estat d’1,5 milions i que això no es pot “extrapolar” al que s’hauria pogut generar els anys anteriors. A més, han reiterat que 31 dels casos que s’hauran de regularitzar quedaran per sota del salari mínim i, per tant, caldrà avaluar la intervenció d’Afers Socials, i han tornat a destacar que sis persones, a les quals també es contactarà personalment, podran reclamar que se’ls retorni l’import que havien satisfet per regularitzar el que se’ls havia pagat de més. I en aquest sentit, Escoriza ha tornat a explicar que els controls fins ara han estat manuals i aleatoris.

Sobre el fet de si aquesta situació amb aquestes pensions podria ser “extrapolable” a altres, una pregunta que ha plantejat el president del grup parlamentari demòcrata, Jordi Jordana, Galabert ha respost que no s’està “lliure de cometre errors” però ha incidit en el fet que en altres tipus de prestacions es fa un control ‘ex-post’, és a dir, que es revisa per exemple a través dels serveis mèdics la situació de la persona. En el cas de les pensions d’invalidesa i treball, ha concretat, el que hi hauria d’haver és una regularització mensual.





  • cover play_circle_filled

    Ràdio Valira
    La ràdio d'aquí

  • play_circle_filled

    RAC1
    Andorra

play_arrow skip_previous skip_next volume_down
playlist_play